רשימת פרומים |
הנדסת מערכות | ניתוח אפיון ועיצוב מערכות מידע | טכנולוגיות אינטרנט | ניהול פרויקטים מערכתי | עבודות סטודנטים באנליטיקה זמן-אמת |
רשימת כותבים |
גדעון קוך | נתן נתן | גדעון קוך | שמואל ברקוביץ ברק | ויקטור פישר | אריה לופו | יעקב קוך |
|
לימודים בבית ספר כצנלסון |
שמואל ברקוביץ ברק
|
| הרבה דובר על יעקב קוך שלימד אותנו אנגלית בשירה עם הגיטרה.
בכיתה שלו דיברו רק אנגלית (כיתה ד).
כל תלמיד קיבל שם באנגלית.
אני ברקוביץ, קיבלת את השם Mounting Stone, אריה לופו אם השם Wolf ודבורה קיבלה את השם Mss. Bee וכדומה. |
|
|
כיתת המצויינות באנגלית |
ויקטור פישר
|
| שלום
שמעתי בצער רב על מותו של מנהל בית הספר היסודי שלי מר קוך שהיה גם המורה לאנגלית שלי .
עליתי ארצה בגיל שבע עם הורי בשנת 1965 ישר לנהריה וקיבלנו דירה בשכונת רגום בנהריה שכונה של עולים חדשים .
הגעתי לבית הספר כצנלסון ושם הומלץ שאתחיל את כל הלימודים מהתחלה קרי מכיתה א' .
למדתי בבית הספר כצנלסון מכיתה א' עד ח' (אז עוד לא היו חטיבות ) ומירב עיצוב אישיותי נעשה בבית ספר זה וכפי שאסביר בהמשך במיוחד ע"י מנהל בית הספר מר קוך שלימד אותי אנגלית עד כיתה ח' .
מכיתה ה' התחלנו ללמד אנגלית וכבר אחרי חודש בחר מר קוך "כיתת מצוינים " שהחליט שהם יהיו "נושאי הדגל של בית הספר " .
המשמעות בפועל היא שלמדנו 3 פעמים בשבוע אנגלית בשעת אפס (על חשבונו של מר קוך ) ועוד 3 פעמים בשעורי מערכת רגילים עם שאר התלמידים .
כמו כן כל שנה בחופשת הסוכות ,פסח והחופש הגדול הוכרחנו לבוא לשעורים מיוחדים לתגבור באנגלית עם מר קוך ולמותר לציין שגם שעורים אלו ניתנו על חשבונו וזמנו הפרטי של מר קוך .
כילדים כעסנו ושנאנו את מר קוך גם בגלל קשיחותו אך ובעיקר בגלל שהכריח אותנו ללמד בשעות ובימים שיתר התלמידים לא למדו .
כל שעור היה מסתיים בשיר באנגלית כאשר מר קוך היה מלווה אותנו בגיטרה . במיוחד אהב את השיר hallelujah (עד היום אני יודע את מילותיו ) .
למרות הכעסים אני יכול להגיד בוודאות שבזכות מר קוך למדתית ללמד ואף למדתי ללמד באופן אינטנסיבי ואפילו להנות מזה ....וכמובן שלמדתי אנגלית בצורה רצינית ומקיפה !
אציין שלאחר בית הספר היסודי למדתי עוד 5 שנים בתיכון בסמ"ת בחיפה , 4 שנים באוניברסיטת תל אביב בפקולטה למשפטים ועוד שנתיים תואר שני באותה פקולטה ועדיין :
1. מעולם לא נתקלתי במורה כה מסור וכה משקיע בתלמידיו (על חשבונו הפרטי ) כמו מר קוך .
2. מעולם לא נתקלתי במורה כה מקצועי ואיכותי בתחום האנגלית כמו מר קוך.
3. בהמשך לימודי מעולם לא למדתי משהוא חדש בתחום השפה האנגלית שמר קוך לא לימד אותי קודם .
רק שנים לאחר שסיימתי את לימודי ביסודי הבנתי איזה מנהל בית ספר ומורה לאנגלית מסור , נפלא ואיכותי היה לי ואני מודה לו על כך מקרב ליבי .
סיפור
שנים רבות לאחר סיום בית הספר היסודי כשאני כבר אחרי צבא סדיר ואף שרתתי שנת קבע , כבן 22 התחלתי ללמד משפטים באוניברסיטת תל אביב .
במהלך לימודי באוניברסיטת תל אביב, ובמיוחד בשנה הראשונה נהגתי לנסוע ברכבת לתל אביב ביום א' ובתום שבוע הלימודים ביום חמישי לחזור ברכבת לנהריה .
מדי פעם נפגשתי בנסיעות אלו עם בנו של מר קוך גידי אשר גם הוא למד באוניברסיטה וגם הוא נהג לנסוע ברכבת ביום א' לתל אביב ולחזור לנהריה ביום ה' .
באחת הנסיעות ביום חמישי בחזרה לנהריה, סיפרתי לגידי שקיבלתי בבחינה באנגלית באוניברסיטה 81 .
ביום א' קבענו להפגש בתחנה בנהריה ולנסוע ביחד לתל אביב .
בשעה היעודה ביום א' הגעתי לתחנה והופתעתי לגלות שיחד עם גידי עמד גם מר קוך .
לתומי חשבתי שבסך הכל מר קוך בא ללוות את בנו לרכבת ומה מאד הופתעתי כאשר מיד עם מילות הברכה הראשונות אמר לי מר קוך :
" ויקטור הגעתי פה עם גידי במיוחד להגיד לך שהתאכזבתי מאד לשמוע מגידי שקיבלת רק 81 בבחינה באנגלית באוניברסיטה . אני מצפה מתלמיד ברמתך שלמד בכיתת המצטיינים שלי, לקבל ציונים גבוהים הרבה יותר .... "
מצד אחד הופתעתי והדבר אף הצחיק אותי ומצד שני נבהלתי מהנזיפה (מסתבר שעדיין התייחסתי למר קוך ביראה ) ועניתי :
"אני אשתדל להשתפר מר קוך מבטיח " .
מסיפור זה אפשר ללמד מעט מאישיותו של מר קוך , שנים רבות אחרי שסיימתי את לימודי בבית הספר היסודי עדיין היה אכפת לו מציוני .
מדהים !
אני יכול להגיד שמילות השיר "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא ..." של המשורר נתן יונתן מתאימות לתאור מר קוך ז"ל הן כמורה הן כמחנך והן כאדם .
תודה מר קוך היקר ! |
|
|
הסיפור שלי |
נתן נתן
|
| אמנם כבר הבעתי תנחומי בשיחת הטלפון שהיתה לנו , אך לצערי אין היריעה מספיקה לתאר מי היה אביכם ז"ל , אדם משכמו ומעלה בכל המובנים ובכל קנה מידה .
זכיתי להיות התלמיד שלו בבית הספר היסודי במעברת נהריה - היום בי"ס כצנלסון מיד עם עלותי ארצה וגם בכיתה ט' בתיכון ערב .
למען האמת אינני יודע איפה להתחיל לספר והיכן לסיים אודות מה ומי היה בשבילי אביכם ז"ל , אציין שתי עובדות חשובות מאד עבורי ואשר עזרו לי מאד בהמשך שנות הלימודים - עליתי ארצה בחודש מאי 1951 ללא ידיעת מילה אחת בשפה העברית ( פרט לשלום ).
בביה"ס שיבצו בכיתה ד' במשמרת אחר הצהריים , עם תחילת שנת הלימודים החדשה עברתי לכיתה ה' ובסיום השנה קיבלתי תעודה מאד "משעממת " עם ציון החוזר על עצמו - טוב מאד בכל המקצועות.
לקראת תחילת שנת הלימודים הבאה אזרתי אומץ וביקשתי לדבר עם מנהל ביה"ס מר יעקב קוך ז"ל כדי לנסות לשפר את מעמדי בביה"ס והעזתי לבקש "לקפוץ כיתה", כלומר לעבור ישירות מכיתה ה' לכיתה ז', אני זוכר שמר קוך ז"ל הביט עלי די בתדהמה על עצם העלאת רעיון כזה שלא היה לו תקדים לקפוץ כיתה , אך הוא לא שלל זאת על הסף ואמר לי כי יחשוב על ההצעה , כיון שלדעתו יהיה לי קשה לעמוד בעומס הלימודים בכיתה ז' וכל חומר הלימודים בכיתה ו' יחסר לי, אני כמובן הבטחתי לו כי אעשה כל המאמצים כדי להשיג את החומר ולא לפגר מאחור .
לקראת פתיחת שנת הלימודים קיבלתי הודעה מטעמו כי אתחיל ללמוד בכיתה ז' - לא ידעתי את נפשי ויותר מכך לא ידעתי איך להודות למנהל היקר אשר רצה מאד לעזור לי להתקדם בצורה טובה יותר בלימודים , כמובן אני עשיתי הכל כדי להצליח ולא איכזבתי את המנהל היקר שאותו הערצתי ללא גבול, ושוב קיבלתי תעודה "משעממת" לסיום השנה .
באותן שנים פתחו שתי כיתות תיכון בשעות הערב ט' ו י' וכפי שאומרים " עם האוכל בא התיאבון " ושוב פניתי למר קוך ז"ל בבקשה נועזת ללמוד בשתי כיתות באותה השנה בכיתה ח' בבוקר ובכיתה ט' בערב , גם כאן זכיתי לראות את גדולתו ורצונו העז של המנהל לעזור בכל דרך אפשרית לתלמיד כמוני שמוכן לעשות כל מאמץ כדי להתקדם בלימודים , ואכן ברוב טובו אישר גם בקשתי זו ולשמחתי לא איכזבתי אותו.
אלה רק שתי דוגמאות המראות את תכונותיו הנעלות של מר קוך ז"ל בעזרה לתלמידים שגם הוא ראה בהם " מיוחדים ".
כפי שכתבתי קודם קצרה היריעה מלהכיל את גילוי טוב ליבו , עזרתו הרבה לכל התלמידים בתקופה הקשה ההיא של שנות החמישים.
לסיום , אני תמיד אזכור אותו כאדם אשר הראה לי ברוחב ליבו ובנדיבותו הרבה את הדרך הישרה ומאד עזר לי להלך בה .
תבורכו על כל מה שאתם עושים להנצחת זכרו של האדם היקר מר יעקב קוך ז"ל.
|
|
|
סרט ביום שישי |
אריה לופו
|
| בית ספר כצנלסון הוקם על הגבעה בין המעברות והכיל מספר מבנים.
התלמידים באו מרקעים שונים.
לא היה אוכל, לא היו מקלחות ברב המבנים במעברה.
בשלבים שונים לא היו מנורות והינו באים עם עששית וכיסאות מהבית.
יעקב קוך הקים מפעל הזנה. חדר אוכל ומטבח שהאכיל את התלמידים בארוחה חמה בצהרים.
זוכר שעמדנו בזוגות לאכול ארוחות צהריים שהיו לנו טעימות מאוד.
ביום שישי כולנו התכנסו בבית הספר בצהרים לראות סרט לשמוליק (תלמיד) זה היה בחינם כי הוא סובב את התרגום בצד באופן ידני שיתאים לסרט.
הבית ספר עיצב אותנו לחיים והגענו בזכות התשתיות האלו שאילמלא יעקב קוך שבנה צוות ותשתית חינוך לימודי כזה לא הינו מה שאנחנו היום. |
|
| |